Jak napisać biznesplan? Praktyczne porady 2020

Każdy początkujący przedsiębiorca zastanawia się, jak napisać biznesplan. Jest on bardzo potrzebny, aby określić strategię firmy, przychody, koszty. Okazuje się on także niezbędny w momencie wnioskowania o kredyt czy innego rodzaju pożyczkę na rozwój działalności. 

Strategia i inwestycje

Przedsiębiorca, który chce się, jak napisać biznesplan, powinien przede wszystkim przemyśleć strategię rozwoju firmy. Biznesplan musi zawierać zapisy dotyczące potencjalnego popytu na produkty czy usługi, a także docelowy rynek zbytu.

Oczywiście nie oznacza to, że biznesplan musi być długi – wręcz przeciwnie, im bardziej zwięźle opiszemy potrzebne rzeczy, tym większe prawdopodobieństwo, że zostanie on zrozumiany przez inwestorów czy bank. W kontekście inwestycji koniecznie trzeba zawrzeć w biznesplanie to, w jaki sposób chcemy pomnażać kapitał i zwiększać ekspansję. Inwestować należy przede wszystkim w sektorach rozwojowych, takich jak informatyka czy budownictwo. Unikać należy natomiast branż niepewnych w dzisiejszych czasach, takich jak turystyka.

Przychody i koszty

O tym, jak napisać biznesplan, decyduje głównie jego przeznaczenie. W przypadków instytucji kredytowych musimy bardzo dokładnie zawrzeć wszelkie szczegóły dotyczące biznesu, natomiast jeżeli biznesplan ma służyć jedynie przedsiębiorcy, może on pozostawiać nieco miejsca na ewentualne zmiany.

Zawsze jednak należy dokładnie określić potencjalne koszty i źródło finansowania wydatków inwestycyjnych. Warto zwrócić uwagę, że dziś nieco trudniej pozyskać finansowanie, ze względu na zbliżający się kryzys finansowych. Nie należy więc zakładać, że znaczna część działalności zostanie sfinansowania poprzez kredyt.

Dodatkowo w biznesplanie powinny znaleźć się przychody, jakich spodziewamy się uzyskać. Dobrze jest wziąć także pod uwagę rosnącą inflację, dzięki której dowiemy się, jaki będzie nasz realny zarobek, a nie tylko nominalny. Biznesplan powinien określać również rodzaje ryzyka, na jakie narażona jest firma, a które mogą wpływać na jej przychody.

Bardzo pomocne może okazać się określenie metod, za pomocą których będziemy ryzyko minimalizować tak, aby nie zagrażało ono istnieniu naszej firmy. Obecnie głównym ryzykiem jest widmo kryzysu finansowego, dlatego też firma powinna określić, w jaki sposób zamierza z nim walczyć.

Udostępnij
  • 1
  •  
  •  
  •  
    1
    Udostępnij
  •  
    1
    Udostępnij
  • 1
  •  
  •  
Subscribe
Powiadom o
guest
0 komentarzy
Inline Feedbacks
View all comments