Franczyza – co to jest i na czym polega franchising?

franchising franczyza

Dlaczego warto zastanowić się nad tym czym jest franchising? Zakładanie własnego biznesu i wejście na rynek nie jest proste dla kogoś, kto nigdy nie miał z tym do czynienia. Duże ryzyko związane z niepowodzeniem i brak wsparcia nie stwarza dobrej perspektywy. Dlatego każda z takich osób, szuka dla siebie możliwie jak najkorzystniejszego, a zarazem jak najmniej ryzykownego rozwiązania podczas zakładania firmy. Jednym z takich rozwiązań może być franczyza.

Co to jest franczyza?

Każdy kto chce założyć firmę powinien znać podstawowe zagadnienia: franczyzobiorca kto to, co to jest franczyza i na czym polega franczyza. Mówiąc prostym językiem, franczyza jest to rozwiązanie dla osób, które chcą prowadzić swój własny biznes, ale nie mają na niego pomysłu.

Używając ścisłej definicji franczyza jest systemem sprzedaży towarów, usług albo technologii, opartym na bardzo zaawansowanej i nieustannej współpracy pomiędzy niezależnymi od siebie prawnie i finansowo przedsiębiorstwami, a więc pomiędzy franczyzodawcą i jego franczyzobiorcami. Współpraca między nimi zawiązuje się i jest przestrzegana na podstawie umowy franczyzy, w której zostają dokładne określone prawa i obowiązki obydwu ze stron.

System franczyzowy i umowa franczyzowa

Decydując się na prowadzenie działalności, wykorzystując system franczyzowy, właściciel danego przedsiębiorstwa może korzystać z doświadczenia i wiedzy franczyzodawcy, co jest dużą zaletą. Oprócz wynagrodzenia z tytułu umowy, franczyzobiorca uzyskuje również inne wymierne korzyści, do których należą chociażby powiększenie rynku zbytu przy ograniczeniu własnego wkładu.

Należy jednak pamiętać, że oprócz wielu przywilejów, umowa franczyzowa nakłada na właściciela określone zobowiązania i warunki franczyzy, które muszą być przestrzegane.

Jakie są rodzaje franczyzy?

Wyróżnia się zasadniczo dwa rodzaje franczyzy:

  • Franczyza dystrybucyjna, czyli franczyza w której franczyzodawca udostępnia swoją wiedzę i doświadczenie franczyzobiorcy w zakresie asortymentu towarów i jego sprzedaży. W tym przypadku przedsiębiorca działający na licencji franczyzowej prowadzi sprzedaż, bądź usługi, pod znakiem towarowym franczyzodawcy.
  • Najczęściej tego typu umowa jest spotykana w branży paliwowej i odzieżowej.

  • Franczyza usługowa, a więc franczyza, w której franczyzodawca udostępnia swoją wiedzę i doświadczenie, lecz w postaci procedur wykonywanych usług. Tak samo jak we franczyzie dystrybucyjnej, wykorzystywany jest znak towarowy franczyzodawcy.
    Najczęściej spotyka się ją w branży turystycznej i gastronomicznej.

Wady i zalety franczyzy

Franczyza to bardzo dobry sposób na założenie własnej działalności, ale jednak nie bez ryzyka. Tak jak wszystko, ma ona zarówno swoje wady, jak i zalety.

Do niewątpliwych i bardzo korzystnych zalet franczyzy możemy zaliczyć:

  • Pełne wsparcie ze strony franczyzodawcy
  • Minimalizacje ryzyka
  • Zmniejszenie kosztów reklamy
  • Gwarantowane dostawy towarów

Natomiast do wad zaliczyć możemy:

  • Ścisłą kontrolę ze strony franczyzodawcy
  • Konieczność dokonywania dodatkowych opłat
  • Brak możliwości prowadzenia i rozwijania własnej marki
  • Możliwość nie przedłużenia umowy franczyzowej

Zatem jak widzisz – franczyza jak każda forma inwestycji oraz prowadzenia własnej działalności zawiera swoje zalety oraz wady. Z pewnością jest to jedna z interesujących alternatyw prowadzenia biznesu. Warto zatem rozpatrzyć oferty franczyzowe, które z powodzeniem wprowadzą nas w biznes franczyzowy.

 
Podziel się

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *